Als Begeleider Passend Onderwijs (BPO) werk ik op verschillende SARO-scholen. Ik begeleid leerlingen die een extra (onderwijs) ondersteuningsbehoefte hebben, met als doel leerlingen zoveel mogelijk passend onderwijs te bieden binnen de eigen school. Dat is heel breed; het kan zijn dat een leerling een specifieke onderwijsbehoefte heeft, maar het kan ook dat de mentor of docent vragen heeft naar aanleiding van bepaald gedrag van een leerling, of zorgen heeft over een klas/ groepje leerlingen. De vorm van ondersteuning hangt af van de vraag, geen dag is daarom hetzelfde! Ik observeer in klassen, spreek docenten en mentoren, overleg met de ondersteuningcoördinator, geef soms een training en voer gesprekken met leerlingen en/ of ouders. Met elkaar bespreken we wat een leerling nodig heeft om te ontwikkelen, te groeien en tot leren te komen. Ik kan er echt van genieten als je een leerling weer met meer zelfvertrouwen, ontspannen en positief zich ziet ontwikkelen. Als ik leerlingen spreek, kijken we bijvoorbeeld naar de planning voor schoolwerk, of manieren van leren. We bespreken soms ook hoe het gaat in een klas, welk gedrag is helpend en wat helpt niet om tot leren te komen? Welke gedachten helpen om rustig een toets te kunnen maken en wat maakt dat je veel stress ervaart op zulke momenten?

Geen leerling is hetzelfde, de trajecten worden daar op afgestemd en is er veel mogelijk. Om een stukje met deze leerlingen mee op te mogen lopen, geeft me een voldaan gevoel!

‘Om gelijke kansen te krijgen en om zich naar hun mogelijkheden en talenten te ontplooien, hebben kinderen recht op ongelijke behandeling in opvoeding en onderwijs’ (Diekstra, 2003, p. 8).

 

Begeleider Passend Onderwijs, Lydia van der Blom