Het doel van een intelligentieonderzoek is om inzicht te krijgen in het leerpotentieel van een leerling. Dit kan nuttig zijn als er zorgen zijn over leerprestaties, of als wordt vermoedt dat een leerling bovengemiddeld of juist onder gemiddeld functioneert. De resultaten kunnen helpen bij het maken van belangrijke keuzes, zoals schoolkeuze of extra begeleiding. Een veel gebruikte intelligentie test als de WISC-V meet bijvoorbeeld de volgende aspecten:

  • Verbaal begrip: mogelijkheden tot het begrijpen en gebruiken van taal
  • Perceptueel redeneren: mogelijkheden tot het oplossen van visueel-ruimtelijke problemen
  • Werkgeheugen: mogelijkheden om informatie te onthouden en gebruiken.
  • Verwerkingssnelheid: snelheid om eenvoudige taken uit te voeren

Als een leerling moeilijkheden heeft in de verbale communicatie zoals doven en slechthorenden, bij vermoedens van taal- en spraakstoornissen of als kinderen of jongeren de Nederlandse taal niet machtig zijn, kan er gekozen worden voor een non verbale intelligentie test.

Inhoud

Het onderzoek zelf duurt meestal anderhalf tot twee uur en wordt afgenomen in een rustige omgeving door een ervaren psychodiagnostisch medewerker, orthopedagoog of (gz)-psycholoog. Na het onderzoek krijg je als ouder een uitgebreide terugkoppeling over de resultaten.